Hoidatko pankkiasiat mobiilissa vai netissä?

Hoidatko pankkiasiat mobiilissa vai netissä?

Pankkiasioiden hoito on siirtynyt hyvää vauhtia pankkisalien ulkopuolelle, nettiin ja mobiiliin. Mitä nämä sitten varsinaisesti tarkoittavat?

Netti- tai verkkopankin ja mobiilipankin perustavanlaatuinen ero tulee siitä, että verkkopankkia voi käyttää lähes millä tahansa älylaitteella, jossa on internetselain. Mobiilipankki taas toimii älypuhelimelle tai tabletille ladattavan mobiilisovelluksen kautta.

Mobiilipankin käyttö

Mobiilisovelluksessa voi lähtökohtaisesti hoitaa päivittäiset pankkiasiat mutta ei välttämättä sijoituksia, tilin avaamista, lainoja, vakuutuksia tai tunnuslukusovellusta. Tämä on kuitenkin pankkikohtaista ja sovellukset kehittyvät koko ajan.

Mobiilipankin käyttö vaatii sen, että olet myös verkkopankkiasiakas ja että sinulla on älylaite, jota mobiilipankkisovellus tukee. Tämän osalta on hyvä asiaa tiedustella omasta pankistasi. Osa pankeista saattaa antaa neuvontaa ja opastusta verkko- ja mobiilipankkien käytössä. Kysy tätä pankistasi!

Mobiililipankin vaatiman mobiilisovelluksen voi ladata ilmaiseksi älypuhelimeen tai tablettiin sovelluskaupasta. Huomioithan, että laitteen tulee olla päivitetty, jotta sovellukset toimivat ja asentuvat. 

Turvallisuus käytettäessä

Mobiilipankin käyttöönoton yhteydessä saatat joutua muodostamaan itsellesi uuden pysyvän salasanan mobiilipankkiin. Sovelluksen käyttö voi vaatia myös älylaitteen turvallisuusasetusten, kuten näytön lukituksen tai pääsykoodin, käyttöönottoa.

Osa pankeista tarjoaa myös mahdollisuutta sormenjälki- tai kasvotunnistautumiseen, riippuen älylaitteesi ominaisuuksista. Mobiilipankissa maksujen vahvistaminen vaatii kuitenkin tunnusluvun syöttämistä.

Mobiilisovelluksia voidaan pitää lähtökohtaisesti turvallisempina kuin verkkopankkeja. Sovellukset on kehitetty pankkien toimesta ja niiden yhteys verkkopankkiin on salattu.  Tietoturvan kannalta on kuitenkin tärkeää, että mobiililaite on päivitetty, suojattu ja että sitä käytetään huolellisesti turvallisessa verkkoyhteydessä.

Mobiilipankin monet ominaisuudet

Mobiilipankkien ominaisuudet vaihtelevat pankeittain mutta usein ne helpottavat käyttäjiensä arkea. Sovelluksella voi esimerkiksi ottaa yhteyttä chatin tai videon kautta pankkiin, löytää lähimmän pankkikonttorin tai automaatin. Lisäksi voi käyttää erilaisia varmistuspalveluita, joilla voi varmistaa, että saapunut puhelu tulee pankista, saada ilmoituspalvelu saapuneesta laskusta tai käyttää viivakoodinlukijaa laskujen maksun yhteydessä.

Huomioithan että mobiiliapplikaatioiden ominaisuudet vaihtelevat pankeittain. Tutustu oman pankkisi mobiiliapplikaatioon!

Toinen maksupalveludirektiivi

Toinen maksupalveludirektiivi eli PSD2 tuo mukanaan vaatimuksen vahvasta tunnistautumisesta. Tämä tarkoittaa käytännössä menetelmää, jolla voidaan varmentaa, että asioiva henkilö on oikeutettu tilin käyttöön.

Varmentamiseen voidaan käyttää tietoa, jota vain käyttäjä tietää. Näitä ovat esimerkiksi PIN -koodi tai salasana. Tiedon tulee olla varmasti ja kiistattomasti käyttäjän hallussa kuten esimerkiksi maksupäätteellä maksua suorittaessa maksukortilla tai älypuhelimella.

Keinona voi olla myös käyttäjän yksilöivä ominaisuus, kuten sormenjälki tai kasvotunnistus. Näistä kolmesta edellä mainituista tunnistuselementistä tulee käytössä olla vähintään kaksi.

Olette saattaneet nähdä henkilön maksamassa kaupan kassalla puhelimellaan, joka vaatii joko sormenjäljen tai kasvojen tunnistamisen. Maksun voi hoitaa nykyään myös älykellon välityksellä riippuen pankin tarjoamista palveluista.

Tunnuslukulistat

Paperiset tunnuslukulistat ovat jäämässä vähitellen historiaan. Tämä johtuu siitä, että ne ovat helposti kopioitavissa tai annettavissa toisen henkilön haltuun.

Paperisten listojen tilalle ovat tulossa toisenlaiset ratkaisut. Tästä yhtenä esimerkkinä sähköiset tunnuslukulistalaitteet, joita osa pankeista tarjoavat ilmaiseksi asiakkailleen. Toisena vaihtoehtona voi olla älypuhelimeen pankin tarjoama tunnuslukusovellus. Korvaavia vaihtoehtoja kannattaa kysyä omasta pankista. Samalla voi kysyä apua ja ohjeita verkko- ja mobiilipankin käyttöön.

Muistathan että turvallisin taho neuvomaan ja auttamaan verkko- ja mobiilipankin käytössä on juuri oman pankkisi henkilöstö. Älä koskaan luovuta tai paljasta tunnuksiasi, PIN -koodejasi tai salasanojasi ulkopuoliselle!

Kirjoituksen lähteinä on käytetty Finanssiala ry:n materiaaleja maksupalveludirektiivistä sekä eri pankkiryhmien verkkosivuja koskien verkko- ja mobiilipankkipalveluita.