Huoli-ilmoitus
Jos olet huolissasi tuntemastasi seniorista, voit tehdä hänestä huoli-ilmoituksen. Huoli-ilmoituksen voi tehdä esimerkiksi naapuristaan, jos on huolissaan hänen pärjäämisestään arjessa.
Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.
Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.
Tämän sisällön näyttäminen edellyttää seuraavan evästetyypin hyväksymistä: {category}.
Kiireellisissä hätätilanteissa soitetaan aina 112.
Sosiaali- ja terveydenhuollon päivystystoimintojen maksuton valtakunnallinen neuvonta- ja ohjauspalvelun puhelinnumero: päivystysapu 116 117.
Tähän numeroon voi soittaa päivystyksellisissä sosiaali- ja terveysongelmissa, kun kyse ei ole hätätilanteesta. Kiireettömissä asioissa ota yhteys omaan terveyskeskukseesi tai yksityiseen lääkäriasemaan.
Kiireetöntä hoitoa tarjotaan hyvinvointialueen asukkaille terveyskeskuksissa. Hoitoon pääsylle on taattu tietyt määräajat. Jos hyvinvointialue ei voi tarjota hoitoa säädetyssä ajassa, niiden on hankittava se muualta.
Terveyskeskus
Arkisin terveyskeskukseen on saatava välittömästi puhelinyhteys tai sinne on voitava mennä käymään aukioloaikana.
Jos hoidon tarpeen arviointi vaatii terveyskeskuksessa käyntiä, aika on saatava kolmen arkipäivän kuluessa yhteydenotosta.
Erikoissairaanhoito
Hoito muualla
Hoitotakuun valvominen
Hyvinvointialueen on julkaistava vähintään neljän kuukauden välein verkkosivuilla tiedot kiireettömään hoitoon pääsyn odotusajoista. Odotusaikoja koskevia tietoja saa terveyskeskuksista ja sairaaloista. Yleensä tiedot julkaistaan yksiköiden verkkosivuilla.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) kerää terveydenhuollon kentältä tietoa hoitoon pääsystä.
Aluehallintovirastot ja Valvira valvovat hoitoon pääsyn toteutumista.
Muutoksia hoitotakuun lainsäädäntöön
Perusterveydenhuollon kiireettömään hoitoon pääsyn enimmäisaikoja tiukennetaan portaittain. 1.9.2023 alkaen hoitotakuu on perusterveydenhuollossa 14 vuorokautta ja suun terveydenhuollossa neljä kuukautta.
1.11.2024 alkaen hoitotakuu perusterveydenhuollossa on 7 vuorokautta ja suun terveydenhuollossa kolme kuukautta.
Lähde: Sosiaali- ja terveysministeriö https://stm.fi/hoitotakuu
https://www.khshp.fi/wp-content/uploads/2017/06/potilaanopas.pdf
Potilaan oikeudet on niitä koskevassa lainsäädännössä jaoteltu seitsemään kohtaan:
Laki potilaan asemasta ja oikeuksista: https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19920785
EU-terveydenhoito.fi-verkkopalvelua ylläpitää Rajat ylittävän terveydenhuollon yhteyspiste. Sieltä voit lukea esimerkiksi, miten toimit, jos sairastut matkallasi Euroopan unionin jäsenmaassa.
Palvelu tarjoaa tietoa terveydenhuollon valinnanvapaudesta Suomessa ja terveyspalvelujen käytöstä ulkomailla.
Täältä löydät lisää tietoa: https://www.eu-terveydenhoito.fi/
Voit lukea vielä lisää täältä:
Terveydenhuoltolaki: https://www.finlex.fi/fi/laki/smur/2010/20101326
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, hoitoonpääsy perusterveydenhuollossa: https://thl.fi/fi/tilastot-ja-data/aineistot-ja-palvelut/tilastojen-laatu-ja-periaatteet/laatuselosteet/hoitoonpaasy-perusterveydenhuollossa
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, hoitoonpääsy erikoissairaanhoidossa: https://thl.fi/fi/tilastot-ja-data/ohjeet-tietojen-toimittamiseen/hoitoonpaasy-erikoissairaanhoidossa