Senioriliiton edunvalvonta- ja vaikuttamistoiminta eläkeläisten ja ikäihmisten puolesta

Kansallinen senioriliitto ry harjoittaa edunvalvonta- ja vaikuttamistoimintaa valtakunnallisella tasolla esimerkiksi eläkeasioissa, ikäihmisten hyvinvoinnissa ja ikäihmisten asemasta yhteiskunnassa. Työssä hyödynnetän laajoja yhteiskunnallisia verkostojan ja liiton viestintäkanavia. Näitä ovat Patina -lehti, sosiaalinen media, liiton kotisivut ja suorat kontaktit lainsäätäjiin, muihin päättäjiin ja median edustajiin.

Liitolla on edustus mm. Eläkeläisliittojen etujärjestö EETU ry:n toimielimissä, sosiaali- ja terveysministeriön vanhus- ja eläkeasiain neuvottelukunnassa sekä KELA:n eläkeasiain neuvottelukunnassa.

Senioriliitto vaikuttaa eläkeläisten asioihin myös kansainvälisellä tasolla, jossa senioriliitto osallistuu eurooppalaiseen yhteistyöhön. Liitto on jäsen Euroopan senioriliitto ESU:ssa (European Seniors’ Union, ESU).

Kuusi eläkeläisliittoa, senioriliitto mukaan lukien, perustivat 20.6.2006 Eläkeläisliittojen etujärjestö EETU ry:n. Sen tehtävänä on tehostaa yhteistoimintaa edunvalvonta-asioissa.

EETUn hallituksessa Kansallinen senioriliitto ry:tä edustavat puheenjohtaja Kari Kantalainen ja toiminnanjohtaja Maarit Kuikka. EETUn työvaliokunnanssa senioriliittoa edustaa toiminnanjohtaja Kuikka.

Kansallinen senioriliitto ottaa kantaa edunvalvonnan asioihin useimmiten yhteistyössä muiden EETU-liittojen kanssa. Löydät EETUn kannanotot osoitteessa www.eetury.fi

Esimerkkejä edunvalvonta- ja vaikuttamistoiminnasta käytännössä

• Valtakunnallisella tasolla ministeriöt ja eduskunnan valiokunnat pyytävät eläkeläisliittojen lausuntoja, kun valmisteltavina on erityisesti eläkeläisiä koskevia lainsäädäntöhankkeita.
  • Maakuntatasolla eri eläkeläisjärjestöillä on runsaasti yhteistoimintaa muun muassa hyvinvointialueiden osalta. Muun muassa oman maakunnan kansanedustajiin pidetään yhteyttä ja vaikutetaan hyvinvointialueiden vanhusneuvostoissa..
  • Paikallistasolla senioriyhdistykset ovat asettaneet jäseniään toimimaan kunnallisissa vanhusneuvostoissa.