Kirje ESUta Ikääntyvine päivänä 1.10.2024

34. Yhdistyneiden kansakuntien kansainvälinen ikääntyvien päivä

Juhlitaan sitoutumistamme vanhempien henkilöiden oikeuksien edistämiseen maailmanlaajuisessa liikkeessä!

Katse kohti 1. lokakuuta 2024

1. lokakuuta 2024 vanhemmat henkilöt ovat keskiössä maailmanlaajuisesti. Vuodesta 1990 Yhdistyneet kansakunnat ovat julistaneet lokakuun 1. päivän “Kansainväliseksi ikääntyneiden päiväksi”. Tänä päivänä kiinnitämme maailmanlaajuisesti huomiota vanhempiin henkilöihin, heidän kykyihinsä ja potentiaaliinsa, heidän ihmisoikeuksiensa kunnioittamiseen, heidän tarpeisiinsa ja odotuksiinsa.

Euroopan Senioriliittona (ESU) edistämme tätä maailmanlaajuista liikettä, korostaen vanhempien henkilöiden roolia yhteiskunnassa ja vahvistaen jokaisen oikeutta ikääntyä arvokkaasti ja ilman syrjintää. Olemme kiitollisia siitä, mitä aiemmat sukupolvet ovat rakentaneet ihmisoikeuksien, vaurauden ja hyvinvoinnin alalla. Emme kuitenkaan voi pitää tulevaisuutta itsestäänselvyytenä. Sitoudumme luomaan osallistavia, kestäviä ja demokraattisia yhteiskuntia kaikille päivittäisen sitoutumisemme kautta.

Meillä on ilo ilmaista vanhempien henkilöiden osallistuminen ja toiveet perusarvojen, kuten ihmisarvon, demokratian ja solidaarisuuden, turvaamiseksi, jotta voimme luoda hyvinvointia kaikille sukupolville ja varmistaa, ettei kukaan jää jälkeen.

Alla on yleinen johdanto Yhdistyneiden kansakuntien 34. kansainväliseen ikääntyneiden päivään. Toivomme, että se voi inspiroida sinua järjestämään juhlan tänä päivänä.

Stefaan Vercamer - Patrick Penninckx
Puheenjohtaja ESU - Pääsihteeri ESU

Tärkeää vahvistaa vanhusten hoito- ja tukijärjestelmiä maailmanlaajuisesti

Suuria haasteita Viime vuosina Euroopan unioni on kohdannut merkittäviä muutoksia geopoliittisessa kontekstissa ja ennennäkemättömän sarjan kriisejä ja haasteita, kuten COVID-19-pandemia, nopeasti etenevä ilmastokriisi ja ympäristön rappeutuminen, Venäjän hyökkäyssodan seuraukset Ukrainaa vastaan sekä kasvava globaali kilpailu. Tunnustaen, että taloudellinen ja sosiaalinen kehitys ovat kytköksissä toisiinsa, EU ja jäsenvaltiot ovat äskettäin tunnustaneet tarpeen rakentaa osallistavampia ja kestävämpiä yhteiskuntia. Tämä tarkoittaa, että yhteiskuntiemme on vastattava nykyisiin pitkäikäisyyshaasteisiin. Se ei tarkoita, että näemme “vanhenemisen” vain taakkana. Päinvastoin, vanhempien ihmisten panos perheissämme ja yhteiskunnissamme talouden alalla, vapaaehtoistyön muodossa, on korvaamaton. Yhteiskuntamme on katsottava “uusin” silmin vanhempia henkilöitä ja myös vanhenemista. Tämä tarkoittaa, että näemme sen elämänkaaren ulottuvuutena ja että varaamme “toistemme hoitamiselle” paikan ajattelussamme, toiminnassamme ja elinympäristömme järjestämisessä. Toivomme ja kehotamme uutta EU-komissiota jatkamaan väestörakenteen muutosta koskevia politiikkalinjauksia toteuttamalla EU:n hoitostrategiaa ja valtavirtaistamalla ikääntymisvision osana koko elämänkaarta, ottaen huomioon eri politiikkatasojen toimivaltuudet ja alueelliset ja paikalliset perinteet.

Hoito- ja tukijärjestelmien vahvistaminen

Globaalin demografisen muutoksen myötä pitkäikäisyyteen, ja vaikka vanhemmat henkilöt ovat usein terveitä korkeaan ikään asti, erilaisten hoitopalvelujen ja sosiaalisten tukipalvelujen tarve kasvaa. Lisäksi osallistuminen yhteiskuntaan ei riipu vain henkilön terveydestä, vaan myös ympäristöstä, jossa hän asuu. Viime vuosikymmeninä hoitomaisema on kokenut merkittäviä muutoksia, kattaen laajan valikoiman tarpeita sekä maksetun että maksuttoman tuen osalta, sekä muodollisissa että epämuodollisissa ympäristöissä. Erikoistuneen hoidon tarve on tullut olennaiseksi osaksi ikääntymisen laajempia terveydenhuollon vaatimuksia. Tämä on erityisen kriittistä vanhemmille henkilöille, joilla on esimerkiksi dementia, joka on johtava hoitovaatimusten ja vammaisuuden syy vanhassa iässä maailmanlaajuisesti. Pitkäaikaishoidon kysynnän kasvaessa hoitajien määrän kasvu ei pysy perässä. Nämä puutteet johtavat suureen ongelmaan, jossa hoitoa tarvitsevat vanhemmat henkilöt eivät pääse laadukkaaseen pitkäaikaishoitoon.

On kiireellinen maailmanlaajuinen tarve laajentaa koulutus- ja koulutusmahdollisuuksia geriatriaan ja gerontologiaan terveydenhuollon ammattilaisille, sosiaalihuollon ammattilaisille ja epävirallisille hoitajille, jotka työskentelevät vanhempien henkilöiden kanssa. Hoiton ja tukijärjestelmien uudelleenajattelu hyödyttää tämän päivän vanhempia henkilöitä ja heidän hoitajiaan sekä tulevia vanhempien henkilöiden sukupolvia. Vanhusten hoito- ja tukijärjestelmien tulisi olla räätälöityjä niiden henkilöiden tarpeisiin, arvoihin ja mieltymyksiin, jotka tarvitsevat hoitoa, sekä hoitajien tarpeisiin. Niiden tulisi ylittää hoidon lääketieteelliset näkökohdat ja omaksua elämänkaariajattelu, joka kattaa yksilön kulttuurin, elämänhistorian, sosiaalisen tukiverkoston ja identiteetin, ja antaa vanhemmille henkilöille hallinnan hoitopäätöksistä. Jäsenvaltioiden tulisi pyrkiä oikeudenmukaisempaan, henkilökohtaisempaan lähestymistapaan hoitoon, turvaten sekä hoitajien että hoitoa tarvitsevien henkilöiden ihmisoikeudet. Tämän lähestymistavan tulisi toimia hallitusten, kansalaisyhteiskunnan, yhteisöjen ja kotitalouksien sekä yksityisen sektorin kautta, jotta voidaan vastata sekä muodollisen että epämuodollisen hoidon tarpeisiin.

Hyvät ystävät ja kollegat, Liitytään yhdessä tämän vuoden Yhdistyneiden kansakuntien kansainvälisen vanhusten päivän (1. lokakuuta 2024) maailmanlaajuiseen juhlintaan ja keskitytään teemaan “Ikääntyminen arvokkaasti: Vanhempien henkilöiden hoito- ja tukijärjestelmien vahvistamisen tärkeys maailmanlaajuisesti”.

YK kutsuu meidät keskustelemaan politiikoista, lainsäädännöstä ja käytännöistä, jotka vahvistavat vanhempien henkilöiden hoito- ja tukijärjestelmiä, sekä tarpeesta laajentaa koulutus- ja koulutusmahdollisuuksia geriatriaan ja gerontologiaan, puuttua hoitotyöntekijöiden maailmanlaajuiseen pulaan ja tunnustaa hoitajien moninaiset panokset.

Korostetaan vanhempien henkilöiden ja hoitajien ihmisoikeuksien suojelun tärkeyttä, edistetään henkilökohtaisia hoitotapoja, jotka kunnioittavat vanhempien henkilöiden arvoa, uskomuksia, tarpeita ja yksityisyyttä, sekä heidän oikeuttaan tehdä päätöksiä hoidostaan ja elämänlaadustaan.

Kutsutaan suojelemaan vanhempien henkilöiden ihmisoikeuksia maailmanlaajuisesti.

Edistetään laadukasta terveydenhuoltoa, vahvistetaan sukupolvien välistä vuoropuhelua ja luodaan osallistavampia ja ikäystävällisempiä yhteiskuntia kaikille.

Kirje kokonaan suomeksi

Kirje kokonaan englanniksi