Varo huijaria ja opi tunnistamaan huijausviestit

Kesäkauden alettua moni on joutunut huomaamaan, että myös huijarit eri kanavissa ovat aktivoituneet. Keinot saada potentiaalinen uhrin haksauttamiseen ovat yksinkertaiset: luottamus, kiire ja painostaminen.

Teksti: Petri Rytkönen, lainaukset www.huijaamaton.fi

Mitä jokaisen seniorin on hyvä tietää aiheesta näin kesällä? Kuinka välttää huijaukset ja mikä onkaan Finanssiala ry:n Huijaamaton -kampanja? Se selviää alta.

Yhdistyksiin kohdistuvat sähköpostihuijaukset

Senioriyhdistyksiin on jälleen kohdistunut huijausyrityksiä sähköpostitse. Näitä kutsutaan ns. toimitusjohtajahuijauksiksi sillä niitä kohdistuu eri muodoissaan yhdistysten lisäksi yrityksiin.

Menneinä vuosina meillä on ollut tapauksia, joissa puheenjohtajaksi tekeytyvä taho yrittää saada taloudenhoitajan maksamaan jonkin laskun nopeasti. Tämän viestin on yleensä tunnistanut siitä, että se on kirjoitettu huonolla suomen kielellä ja käyttäjälle päätyypillisellä tavalla.

Vastaavia huijauksia on tullut myös yksityishenkilöille mutta niiden sisältö on saattanut olla esimerkiksi sellainen, jossa viestin lähettäjä tekeytyy uhrin tuntemaksi henkilöksi ja pyytää nopeaa rahallista apua. Syynä on saattanut olla esimerkiksi ryöstö ulkomaan matkalla.

Tänä kesänä huijausta yritetään jo astetta taitavammin. Taloudenhoitaja tai hallituksen jäsen on saattanut saada sähköpostin, jossa puheenjohtaja pyytää olemaan nopeasti yhteydessä ainoastaan vastaamalla kyseiseen sähköpostiin. Sähköpostiosoite on lähes identtinen oikeaan sähköpostiin verrattuna. Jatkoviestittelyssä puheenjohtajaksi tekeytyvä huijari pyytää nopeasti ostamaan jotain tiettyjä sähköisiä lahjakortteja palkitsemista varten.

Miten voin suojautua yhdistyksessä sähköpostihuijauksilta?

LUE KOKO JUTTU PATINAN VERKKOLEHDESTÄ KLIKKAAMALLA TÄSTÄ!