Tule vierailemaan Seniorit kalaan -päivään Vene-messuilla 16.2. Messukeskukseen!

Kalastus on ikiaikanen keino hankkia herkkuja ruokapöytään. Moni on lähtenyt lapsena kalaan ensi kertaa isovanhempien ja vanhempien matkassa, kun on ollut tarpeen saada ruokaa pöytään.

Suuri osa senioreista yhä kalastaa ruuan takia, mutta yhä useampi löytää kalastuksesta myös muita arvoja. Kalastus on mukavaa yhdessäoloa puolison tai kalakavereiden kanssa, luonnossa oleminen rentouttaa ja tekee hyvää mielelle ja sielulle, kalastaessa tulee liikuttua ja parhaimmillaan kalapäivän päätteeksi on vielä kotiinkin vietävää. Mutta voisiko omaa kalastusta monipuolistaa, poimia siihen jotain uutta? Entä onko omat tiedot ajan tasalla turvallisuuden, lakien ja lupien osalta? Voisiko kalastusvälineitä päivittämällä saada saalista paremmin ja jopa helpommin? Miten päästä kalaan, jos ei enää pääse kiipeämään omaan veneeseen ja niin edespäin…

Näihin ja moneen muuhun kysymykseen on tarjolla vastauksia, sillä Kansallinen senioriliitto toteuttaa yhteistyössä verkkomedia Kalastajan Kanavan kanssa helmikuun Vene-messuilla Seniorit kalaan -päivän. Torstaina 16.2. klo 11-15.15 on Helsingin messukeskuksessa rutkasti tietoa, vinkkejä ja kokeiltavaa kalastukseen liittyen. Eläkeläislipulla (11 eur) pääsee osallistumaan teemaluentoihin, kokeilemaan erilaisia välineitä ammattilaisten opastamana, tiedossa on tottakai myös viihdettä ja yllätyksiä.

Kalastajan Kanava on kotimaan kattavin kalastuksen harrastajan media. Löydät Kalastajan Kanavan lähes kaikista sosiaalisen median kanavista ja verkkosivuilta voit lukea uutisia & artikkeleita, katsoa videoita tai kuunnella podcastejä. Tervetuloa seuraamaan.

Päivän ohjelma Alutroll-Tohatsu-lavalla:

Messut avautuvat klo 11.00 ja 100 ensimmäiselle seniorilipulla sisään tulevalle on yllätys tarjolla.

11:15 Tervetuloa & päivän ohjelma: Kansallisen senioriliiton toiminnanjohtaja Maarit Kuikka & Kalastajan Kanavan Jyri Kuusisalo ja Anne-Maarit Sepling

11:30 Miksi ja miten lastenlasten kanssa kalaan? Jyri Kuusisalo, Kalastajan Kanava & Senioriliiton jäsenet sekä konkarikalastaja Pekka Kaskela

11:45 Hyötyä vai humpuukia peruskaikuluotain pilkille tai veneeseen? Jyri Kuusisalo, Kalastajan Kanava ja luotainvalmistajien edustajat

12:00 En tarvitse enää kalastuslupia, vai tarvitsenko? Kalatalouden Keskusliiton toiminnanjohtaja, Vesa Karttunen

12:15 tauko

12:30 Veneeseen on hankala kiivetä, miten lähteä kalaan? Toimittaja Jyri Kuusisalo, Kalastajan Kanava & konkarikalastaja Pekka Kaskela

12:45 Miksi kalastan -tarinatuokio? Jyri Kuusisalo, Kalastajan Kanava ja Senioriliiton jäsenet

13:00 Mikä ihmeen jigikalastus? Toimittaja Jari Rannisto, Kalastajan Kanava

13:15 tauko

13:30 Onko vavalla ja kelalla väliä? Käytänkö 30 vuotta vanhaa vapaa ja kelaa, vai hankinko uuden? Toimittaja Jyri Kuusisalo, Kalastajan Kanava

13:45 Mistä tietää, missä voin kalastaa ja missä en? Onko väliä miten kalastan? Kalatalouden Keskusliiton toiminnanjohtaja, Vesa Karttunen

14:00 Osaan uida, en tarvitse pelastusliivejä, vai olisiko niistä hyötyä? Anne-Maarit Sepling, Kalastajan Kanava ja Suomen uimaopetus- ja hengenpelastusliitto

14:15 tauko

14:30 Akkuporakoneesta apua pilkille? Viritänkö itse vai hankinko valmiin paketin? Kimmo Mänttäri, Rapala

14:45 5-senttinen jää kantaa miehen, 2-senttinen pilkkimiehen, vai kantaako? Anne-Maarit Sepling, Kalastajan Kanava ja Suomen uimaopetus- ja hengenpelastusliitto

15:00 10 tärppiä lohikalojen uisteluun. Toimittaja Jari Rannisto, Kalastajan Kanava

15:30-16:15 Opastettu venehallin kierros seniorimpaan makuun. Toimittajat Jari Rannisto ja Jyri Kuusisalo, Kalastajan Kanava. Kierrokselle lähdetään yhdessä lavaohjelman jälkeen Kalastuksen alueelta Alutroll-Tohatsulavan edestä.

16:30 Kalastusveneen varustelu esimerkkeinä: Alutroll Snapper ja Trooper. Jyri Kuusisalo, Kalastajan Kanava

Testausta ja tutustumista eri pisteissä koko päivän:

• Comstedtin osastolla: Tule tutustumaan Rapalan akkukäyttöisiin kairoihin sekä Humminbirdin pilkkiluotaimiin opastetusti
  • Ursuitin osastolla: Voiko paukkuliiveissä kalastaa? Tule kokeilemaan.
  • Uusi Aalto -altaalla: Tule testaamaan jigikalastusvälineitä altaalle Jari Rannisto & Toni Pohjalainen opastavat alkuun
  • Lowrancen osastolla mahdollisuus saada opastusta pilkkiluotaimiin ja vene-elektroniikkaan
  • Raymarinen osastolla kokeiltavissa mm. helppokäyttöinen Raymarine Dragonfly-pilkkiluotain.
  • Kalastajan Kanavan osastolla: Tutustu uutuusvieheisiin ja jigikalastusvälineisiin
  • Garminin osastolla: Tutustu Garminin pilkkikaikuluotaimiin ja vene-elektroniikkaan opastetusti
  • Kalastajan Kanavan osastolla vene-varusteluun vinkit Roster.fi:n ammattilaiselta

klo 17.00 jälkeen Kalastajan Kanavan osastolla: Kysy kalastuksesta Kalastajan Kanavan Jyriltä ja Anne-Maaritilta ja tutustu kolmeen eri kokoiseen kalastusveneeseen