Tänään vietetään 34. YK:n kansainvälistä ikääntyneiden päivää sekä Järjestöjen päivää!

Tänään vietetään erityisiä merkkipäiviä. Kansainvälistä ikääntyneiden päivää sekä Miina Sillanpään ja kansalaisvaikuttamisen päivää!

Ikääntyvien päivän teemana on vuonna 2024. Kunniakas ikääntyminen: Hoito- ja tukijärjestelmien vahvistamisen tärkeys maailmanlaajuisesti. YK:n sivustoon aiheesta (englanniksi) voit tutustua täältä: https://www.un.org/en/observances/older-persons-day

Euroopan senioreiden eli ESUn uusi puheenjohtaja Stefaan Vercamer ja pääsihteeri Patrick Penninckx tervehtivät eurooppalalisia senioreita aiheen osalta lähettämässään kirjeessä (vapaasti käännettynä):

1. lokakuuta 2024 vanhemmat henkilöt ovat keskiössä maailmanlaajuisesti. Vuodesta 1990 Yhdistyneet kansakunnat ovat julistaneet lokakuun 1. päivän “Kansainväliseksi ikääntyneiden päiväksi”. Tänä päivänä kiinnitämme maailmanlaajuisesti huomiota vanhempiin henkilöihin, heidän kykyihinsä ja potentiaaliinsa, heidän ihmisoikeuksiensa kunnioittamiseen, heidän tarpeisiinsa ja odotuksiinsa.

Euroopan Senioriliittona (ESU) edistämme tätä maailmanlaajuista liikettä, korostaen vanhempien henkilöiden roolia yhteiskunnassa ja vahvistaen jokaisen oikeutta ikääntyä arvokkaasti ja ilman syrjintää. Olemme kiitollisia siitä, mitä aiemmat sukupolvet ovat rakentaneet ihmisoikeuksien, vaurauden ja hyvinvoinnin alalla. Emme kuitenkaan voi pitää tulevaisuutta itsestäänselvyytenä. Sitoudumme luomaan osallistavia, kestäviä ja demokraattisia yhteiskuntia kaikille päivittäisen sitoutumisemme kautta.

Meillä on ilo ilmaista vanhempien henkilöiden osallistuminen ja toiveet perusarvojen, kuten ihmisarvon, demokratian ja solidaarisuuden, turvaamiseksi, jotta voimme luoda hyvinvointia kaikille sukupolville ja varmistaa, ettei kukaan jää jälkeen.

Alla on yleinen johdanto Yhdistyneiden kansakuntien 34. kansainväliseen ikääntyneiden päivään. Toivomme, että se voi inspiroida sinua järjestämään juhlan tänä päivänä. Lue koko käännös klikkaamalla tästä!

Tänään vietetään myös järjestöjen päivää jonka kunniaksi liput liehuvat saloissa.

Tämä päivä on teille kaikille järjestöaktiiveille, jotka teette väsymättä töitä kaikille paremman elämän puolesta.

#järjestöjenpäivä #miinasillanpää #seniorit #ikäihmiset #vapaaehtoiset

Kuva: Soste ry